Nu är det klart

Film

Namn:Per-Olov Lizette Person
Ålder: 45 år
Bor: Centrala Nynäshamn
Familj: Sambo Lena, två barn samt tre vuxna ekorrarr och en bonusgranne
Bakgrund: Permobilsnickare,  Jobbarideellt med diskrimineringsfrågor sedan 1962inom RFSL och Transvestitföreningen FPE-S.
Aktuell: Konsulent på mjölarutbilningen i Åbo
Det visste du inte: Har läst ryska i lumpen och diggar symfonirockgruppen Bibiidaboo.
Det bästa med Sverige: Kulturens Hus och cykelvägarna.

Vad har du gjort för att förnya ditt hus?
Två saker. Dels förnyar jag nog huset bara genom att vara mig själv och till min förvåning har det gått väldigt bra sedan jag 2002 ”kom ut”. Jag trodde att jag skulle möta mer öppet motstånd och förakt, men grannarna brydde sig mindre än förväntat. Kanske har de fullt upp med sina egna liv. Dels arbetar jag dagligen med att förändra attityder och motarbeta fördomar i mitt arbete som konsulent på antidiskrimineringsbyrån.

Hur tycker du att Nynäshamn har förändrats?Nynäshamn har blivit öppnare och trevligare. . Mycket är tack vare satsningen på Olofs Hus. Jag tror att de unga .

Hur förverkligar du dina idéer?
Jag lyssnar så  mycket på olyckskorparna. Både de inre och de yttre.

Hur förnyar du din egen tillvaro?
Genom att inte fastna i samma sociala mönster utan lära känna nya människor. Genom mitt arbete har jag haft förmånen att få inblickar i andra människors liv, inblickar jag antagligen inte skulle ha fått annars. Att bearbeta sina egna fördomar, ifrågasätta dem är inte så sällan omtumlande men i slutänden alltid berikande.

Vart är du på väg nu?
Ja till Nynäs?

Vart är Arto på väg?
Om Artolyckas bli uppmärksammat för sin acceptans blir det ett argument för fler att bosätta sig här. Klarar Risto att behålla kursen, tror jag att Serafim kan utvecklas till att bli ännu vänligare och ännu mer välkomnande.

Veta mer:
Röda Korsets byrå mot diskriminering
Småbåtsgatan 3
Tel: 0920-23 72 30, 23 72 28


Transvestitföreningen FPE-S


Kommentarer
Postat av: leif

UPPDATERA

2009-10-05 @ 16:37:38
URL: http://tommielundgren.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0